woensdag 19 juni 2013

BRILJANT IDEE: De TERUG REKEN PLANNING

Het idee van de TerugRekeningPlanning kreeg ik van een vriendin. Een lieve en intelligente vrouw die adequaat reageerde op mijn gemekker. "ik wil niet alleen een kind krijgen. Wat zeg ik tegen een kind zonder papa? Ik vind mijn eigen papa heel fijn, zonder papa is verdrietig. Het voelt als verlies nemen. Behh, beeehh, beeeeeeeechhhhhh"

In een mini-preek (1 minuut!), maakt ze een eind aan mijn jarenlang gecultiveerde slachtofferschap. "Jij weet toch wat je wilt? Jij wil een kind. En je bent 37. Hoeveel tijd heb je nog, wat wil je het liefste? Je wil het liefste een kind met een lief, dat moet dan binnen een half jaar gebeuren. Is er over een half jaar geen willige vriend, dan onderzoek je co-ouderschap of je vraagt een bekende/bevriende donor. Als dat in een half jaar niet is gelukt, dan ben je 38 en ga je naar de spermabank. Die hebben toch een wachttijd? Dan moet je jezelf over een half jaar inschrijven.

Het maximaal haalbare binnen de tijd. Zie ik mezelf in de toekomst met een kind? Wanneer is dat? Over vijf jaar, dan Reken ik Terug wat ik wanneer moet doen om daar te komen.  Dat is de essentie: winstmaximalisatie van de middelen die je hebt. Briljant. Voor eens in mijn leven hielp economisch denken, en wel direct. Ik had tig 'slachtoffer' gesprekken met vriendinnen, grossierde in drank, drugs en zakdoeken. Mezelf wentelend in de "waarom ik?" vraag "WAAROM?" en onderwijl steeds harder rondjes spinnen om mijn eigen as. Totdat ik op de Terug Reken Planning gewezen werd.

Waar wil je zijn op de lange termijn? Ik wil ooit moeder worden. Hoeveel tijd heb ik nog en wat zijn mijn opties? Superfijn om een plan voor je leven te maken, dat geeft je rust. En nog belangrijker je krijgt het gevoel dat je het leven bij de horens vat, met een fraai woord je voelt je handelingsbekwaam; of zoals de Engelsen zeggen agency. Hier met biologische klok en rammelende eierstokken, ik zal daar eens even een picobello plan van vouwen!

De Terug Reken Planning bestaat uit vier of vijf stadia (ben ik nog niet uit).

1. INFO vergaren (over je opties, over jezelf fysiek, mentaal, financieel en sociaal)
2. VERDIEPEN (dingen doen met de informatie, onderzoeken, over praten met anderen, uitvogelen wat er bij je past, heb ik allerhande leuke testjes en oefeningen voor;-)
3. VORMGEVEN (prioriteiten en deadlines stellen in een planning)
4. DOEN (actie ondernemen, bv. 7 internetdates, 3 homo's vragen en tot slot je laten insemineren)
5. EVOLUEREN (checken hoe die gaat, waar ben ik in m'n planning, lig ik nog op koers? Zo ja, dan mag je nieuwe schoenen van Chie Mihara ;-)

Wat vinden jullie van die vijf stadia? Klinkt het overzichtelijk en krijg je er zin van om aan de slag te gaan?

(Die schoenen van Chie Mihara zijn dus belachelijk duur maar ze zitten geweldig, mooie hakken waar je op kan lopen. Typisch een goede beloning voor goed gedrag van jezelf.)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten