woensdag 20 november 2013

De psycholoog, omdat ik het waard ben!




Gebukt onder de kater van mijn 36ste verjaardagsfeestje ging ik naar de huisarts: paniek vanwege uitgesteld moederschap. Dat ik geen vriend had vond ik ook mooi kut maar meer iets om alle mannen kwalijk te nemen. Typisch een onderzoeksvraag voor TNO: zo'n leuke vrouw, waarom geen vriend? Of misschien Diederik Stapel een verklaring laten formuleren? Het hele onderwerp liefde en biologische klok greep me nogal aan, bij de huisarts kon ik alleen nog onverstaanbaar snotteren: "Weeeehheeee, alleen en kinderloos ster-rre-ven, da wil ik nieeeeeeeehhhh." 

Gelukkig had mijn huisarts ervaring met psychische problematiek. Hij vatte het complexe gesnotter helder samen: Psychische bijstand gewenst wegens onvervulde relatie- en kinderwens. Alleen al van die formulering knapte ik op. Mijn probleem was in 1 zin te vatten! 

Hoe vind je een goede psycholoog? 
- Via via is de beste methode, zoals bij zoveel dingen; het zoeken van een huis, een vriend of een baan. Ik heb mijn psych via een vriendin/collega was. Zij had goede ervaringen met hem en ik vertrouw haar beoordelingsvermogen.  
- De huisarts heeft adressen, mocht je via via geen tips krijgen (al je vrienden zijn compleet normaal of je durft er niet naar te vragen?) 
- Via internet fora (de viva voor dames, het playboy forum voor mannen?)kan je anoniem vragen 'wie heeft er ervaring met een goede psych in de buurt van ...?' 

Voordat je gaat zoeken, weet wat jouw verwachtingen en doelen zijn
- Waarom wil ik therapie? 
- Hoelang duurt zo'n traject gemiddeld? verwachting van jezelf en inschatting van de professional
- Hoe lang kan en wil je betalen
– Bel je verzekering om te zien wat je vergoed krijgt. Dit is afhankelijk van het soort verzekering en het (nog openstaand) eigen risico. Voor de verzekering heb je een verwijsbriefje van je huisarts nodig. De psycholoog moet BIG registreert zijn.
Bedenk bij welke persoonlijkheid en aanpak jij jezelf comfortabel voelt. Formeel of informeel? Graven of bouwen? Speels of Serieus? Streng of coulant? Kijk daarbij wat je nodig hebt, vraag het ook eens aan goede vrienden. Lul jij iedereen zo onder tafel en ben je ongrijpbaar dan is een zwaargewicht gewenst. Ben jij zwaarmoedig en schurk je tegen depressies aan? Zoek dan iemand met een positieve benadering. 
- Bel hem of haar en vraag naar de aanpak. Schrijf direct na het telefoongesprek op wat je van de persoon vond. Is er een klik? Of weet je het niet zeker? Leg je niet te snel vast. Je kan beter drie keer een telefonisch intakegesprek voeren totdat je de juiste psych vindt waar jij jezelf senang bij voelt, dan bij iemand in de stoel belanden waar je jezelf niet op je gemak voelt.
- Online naar de psycholoog is ook een optie, wordt eveneens vergoed door verzekeraars. Voor sommigen is dit een uitkomst, de drempel om dingen te zeggen is lager, je bepaalt zelf het tijdstip en zit in jouw eigen vertrouwde omgeving. Het begint meestal met het invullen van een vragenlijst. Soms wordt er via telefonisch consult een plan opgesteld. De therapie gaat via mail of skype. In sommige gevallen is een online traject goedkoper dan een live consults.
Een consult duurt standaard 45 minuten, en de psycholoog heeft dan nog 15 minuten voor uitwerking (voorbereiding/afhandeling)
– Maak vooraf afspraken over de kosten van het intake gesprek! Let op: ook telefonische kosten kunnen in rekening worden gebracht, maar niet voordat jij daarvan bent geinformeerd. 

Ik mis mijn psycholoog. Maar ik heb hem nu niet meer nodig; mijn gepreoccupeerde en vermijdende hechtingsstijl zijn vervangen door de positieve tjakka variant. Mijn via via tip voor mensen in Amsterdam (Jordaan) Psychotherapeut Andre Havas, daggebedanktzijt, da witte!

Nu zoek ik nog iemand niet alleen check je oliepeil zegt (m'n vader), maar die ook de olie voor me bijvult. Alhoewel ik na het bekostigen van een ander motorblok waarschijnlijk evengoed genezen ben, door therapievorm schade en schande. Geen aanrader, wel geschikt voor de hardleersen onder ons.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten